Traditioner i Stengårdsparken

I Stengårdsparken gør vi meget ud af at fastholde de traditioner vi har – både i samfundet, men også dem vi har i huset.

Samfundstraditioner:

• Fastelavn, hvor børnene kommer udklædte og slår katten af tønden – både i vuggestuen og i børnehaven.

• Påskefrokost, hvor vi dækker et pænt bord med påskeservietter. Børnene er med til at bestemme, hvad de kunne tænke sig at spise.

• Vi får besøg af påskeharen, der sikkert har gemt noget på legepladsen.

• Vi fejrer Sankt Hans med bål og vi synger sammen.

• Vi har også taget Halloween til os, hvor børnene i børnehaven møder udklædte. I vuggestuen gør vi ikke helt så meget ud af det, for ikke at skræmme børnene.

• Julefrokost, hvor vi får mad børnene har haft en stemme ind i og dækker flot julebord med servietter.

• Lucia for hele huset. Vi får besøg af julemanden og her må mor og far meget gerne være med. Vi serverer kaffe, te og saftevand samt småkager.

• Julenisserier for børnehaven – man kan aldrig vide, om nissen har kigget ned fra loftet for at ”hilse” på.

Husets traditioner:

• Børnejazz om sommeren. Vi har været både i Gladsaxe og byder muligheden sig, er det også til jazzugen i København.

• Juleteater for de 4-5-årige. Vi bliver hentet af en bus, der kører os til Ishøj teater

• Bustur for de 4-5-årige (kan f.eks. gå til Sagnlandet i Lejre).

• Natur- og sejlklubben for de 5-årige på tværs af område Vadgård. Her er der mulighed for at hilse på kommende skolevenner, fra de andre institutioner. Vi mødes ca. kl. 9:00 og leger fælleslege og udforsker området. Vi slutter af med fællessang og til sidst kommer forældrene og henter og møder hinanden.

• Natur- og sejlklubben for kommende skolegruppe på tværs af område Vadgård. Dette er kun for børnene, og vi kommer hjem igen om eftermiddagen til børnehaven.

• ”Skattekistedage” på de skoler børnene skal starte på i kommunen. Skolegruppen besøger de skoler de skal gå på, og afleverer en skattekiste med plancher fra året og en mappe med sange og lege.

• Blomsterdag/bedsteforældredag, hvor bedsteforældre eller andre nære relationer kommer ned i barnets institution og sammen med barnet planter en blomst på legepladsen.

• Turdage, hvor vi besøger nærområdet, tager tog eller bus til nye steder, eller bruger vores ladcykler.